Beseda s fyzioterapeutom Tlačiť

Beseda s profesionálnym fyzioterapeutom    foto enlightened

       Dňa 16. 1. 2017 do Základnej školy v Rohožníku zavítal fyzioterapeut Branislav Mišovič z Fitclinic.sk.
Témou besedy bolo správne/nesprávne sedenie počas vyučovania, správne /nesprávne držanie tela počas
behu, chôdze a v neposlednom rade veľakrát  ,,riešené“  hranie sa s mobilom, notebookom, sedenie pri
počítačoch, ale aj nesprávne držanie kníh, učebníc a efektívnejšie  trávenie prestávok medzi vyučovaním. 
Fyzioterapeut nezatracuje moderné technológie a ani sociálne siete. Ako povedal, moderná doba priniesla
mnoho dobrého v tejto oblasti a takmer všetci sme jej vystavení. Aj v minulosti žiaci a mnohí naši velikáni
nosili knihy v rukách, pod pazuchou alebo vo vrecku. Neboli aktovky a púzdra  ako dnes. Tak, ako dávno
ľudia pred nami, aj my v súčasnosti používame nesprávne pohybové návyky. Je len na nás rodičoch,
učiteľoch a širokej verejnosti, ako a aké správne pohybové návyky vštepíme našim deťom resp. žiakom.
Pretože ako povedal, dieťa získava správne návyky už predškolskom veku. To je obdobie, kedy si dieťa
neuvedomuje, že má na výber. Napr. ak začne v tomto veku navštevovať nejaký záujmový krúžok či špor-
tové stredisko pravidelne, získava tým návyk  (akoby pracovný), stáva sa zodpovednejším   k svojmu telu, 
čo v neskoršom veku tak nemusí byť. V tomto veku ešte nevie, že existuje aj iná možnosť. V 9. rokoch si
už dieťa povie, že nechce alebo strieda obdobia aktivity s pasivitou a začínajú problémy so zdravím, ktoré
sa dostavia/prejavia neskôr. 

       So žiakmi viedol veľmi živú diskusiu a veľa sa cvičilo. Ukázal žiakom, ako sa správne sedí v lavici, s knihou
alebo s modernými prostriedkami (mobily, notebooky, tablety a pod.) v ruke. Dal zopár návrhov, ako efektívnejšie
využiť prestávky. Taktiež podotkol, že dlhodobé sedenie v školských laviciach môže viesť k problémom s chrbti-
cou, prekrvením  ciev a mozgu.  Prvých 90 minút venoval pozornosť žiakom 1. stupňa. Prihliadal na vekové a 
fyziologické osobitosti tejto vekovej kategórie   (dialóg, záujmy, cviky).  Ďalších 90 minút bolo náročnejších na
cvičenie, ale i na udržanie pozornosti 13 až 16-ročných žiakov. Predsa, je to obdobie, kedy si mnohí nedajú
povedať a myslia si svoje :-) Ale cvičenie malo tiež úspech. Hlavne chlapci sa ukázali a musím povedať,
že vo veľmi dobrej forme. 

Z toho, čo som videla a zo spätnej väzby pána Mišoviča, si dovolím napísať, že naši žiaci sú v dobrej forme.
Ako spomenul, sú medzi žiakmi aj takí, ktorých  potenciál je veľký. Dôležité je to, ako s ním samotný žiak
naloží a stane sa k svojmu telu zodpovedný. 

A reflexia?
Nielen žiaci mali skvelé pocity  (spätná väzba v triede a domáce cvičenie, ako sa mnohí priznali), ale aj my
učitelia sme získali zopár cenných, pritom veľmi jednoduchých  návrhov, ako motivovať, pracovať, cvičiť so
žiakmi, ale aj  so sebou. Veď všetci chceme byť zdraví. Zdravie je to  najcennejšie, čo máme.

Čo na záver?
Priatelia, starajme sa o seba. Hľadajme spôsoby, ako byť zdravším, motivujme naše deti. Zotrvajme a buďme
dôslední v tom, že ak si dieťa vyberie športovú aktivitu, podporujme ho. Športujme s nimi. Veď pre naše deti
sme my, rodičia, vzorom.