Na týždeň sme vypli telky |
![]() |
![]() |
![]() |
Posledný májový týždeň sa našej škole niesol v znamení hesla „Vypni telku, zapni seba!“. Hlavným cieľom projektu, ktorý sa stal súčasťou prierezovej témy Mediálna výchova, bolo motivovať žiakov, aby svoj voľný čas trávili aktívne, nie pozeraním televízie. Deti na prvom stupni sa celý týždeň zamýšľali nad tým, či ľudia ešte vo voľnom čase potrebujú topánky. Mnohé z nich totiž trávia hodiny prepínaním kanálov na diaľkovom ovládači alebo hraním počítačových hier. Potrebujeme ešte topánky? Počas „beztelkového“ týždňa sa však snažili viac zamerať na vzťahy s kamarátmi a rodinou. Každý deň prebudili jedny topánky a spolu s nimi prežili nezabudnuteľný čas. V pondelok si žiaci obuli tenisky a pri športe sa učili férovosti. V utorok sa v obyčajných topánkach učili vážiť si bežné veci. Na tretí deň sa v papučiach snažili prispieť k dobrej atmosfére v ich domovoch a pomáhať rodičom. Prvákov sme zastihli, ako z papiera vyrábajú veľké papuče, ktoré zviazali šnúrkami a oblepili obrázkami rodiny. „Mali by sme menej pozerať televíziu, aby sme mohli byť viac spolu s rodinou,“ povedala Vaneska Gašparová z 1.A. Na záver týždňa mali črievičky žiakov naučiť slušnému správaniu a v topánkach chudobných spoznávali život Afričanov. Reklama občas zavádza „Druhostupniari“ sa v priebehu týždňa zamerali na reklamu. Najprv si pozreli dokument s názvom Komercionalizácia detstva, o ktorom potom diskutovali. „Mnoho detí nevie, čo je to konzum a aký vplyv na ne môže mať reklama. Vo filme sa hovorilo aj o tom, prečo je reklama sústredená na deti, ako spoluvytvára pomýlený hodnotový rebríček a že jej vedľajšie produkty sú aj poruchy typu anorexia či depresie,“ vysvetlil učiteľ Jozef Prokopčák. „Film bol zaujímavý, lebo mi otvoril oči. Som rada, že škola upozorňuje študentov na to, ako ich reklama môže ovplyvniť. Na reklamu v televízii sa teraz pozerám inak, vždy si predstavím slová „Chcú moje peniaze!“,“ načrtla svoj pohľad šiestačka Dominika Michaličová. „Niekedy som chcela od mamy alebo starých rodičov veci, ktoré som videla v televízii. Teraz mi to je ľúto,“ dodala. Nikto nemôže zaručiť, že deti z Rohožníka budú odteraz menej pozerať televíziu a neuveria žiadnej reklame. Dúfame ale, že zachytili odkaz akcie Vypni telku, zapni seba! a pochopili, že sedenie pri televízii a počítači im neprinesie toľko zážitkov ako hry s priateľmi a rodinou. |