Pre každého otvorená cesta k vzdelaniu – zvýšenie inkluzívnosti v Základnej škole Rohožník Tlačiť

V našej škole máme 36 individuálne integrovaných žiakov s rôznym zdravotným znevýhodnením (žiakov s poruchami učenia, s poruchami aktivity a pozornosti, správania, žiakov so sluchovým, telesným, mentálnym postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou i autizmom. Títo majú  personálne i materiálno-technické zabezpečenie. Venujú sa im odborní zamestnanci /školský logopéd a špeciálny pedagóg/. Ich počet však stúpa, preto je nesmierne dôležité vytvárať ďalšie pracovné miesta.

Vďaka projektu z Európskemu sociálnemu fondu Pre každého otvorená cesta k vzdelaniu – zvýšenie inkluzívnosti v Základnej škole Rohožník sme získali finančné prostriedky na pracovné miesto špeciálneho pedagóga a troch asistentov učiteľa.

Havnou náplňou špeciálneho pedagóga je:
 vykonávanie odbornej činnosti v rámci špeciálno-pedagogickej diagnostiky,
 poskytovať špeciálno-pedagogické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, pedagogickým zamestnancom,
 spolupracovať s centrami pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, s centrami špeciálno-pedagogického pradenstva,
 spolupodielať sa na vytváraní, aktualizácií individuálno výchovno-vzdelávacích programoch pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, následne sa podielať na aplikácii v praxi,
 dohliadať na používanie kompenzačných pomôcok,
 systematicky sa vzdelávať v oblasti špeciálnej pedagogiky, psychológie, sledovať nové prístupy a trendy v odborných oblastiach,
 zúčastňovať sa zápisu do 1. ročníka,
 podieľať san a vypracovaní akčného plánu pre inkluzívne vzdelávanie,
 pravidelne realizovať reedukácie.

Hlavnou náplňou práce asistentov učiteľa je:
 bezprostredná pomoc a spolupráca s učiteľom v triede,
 priama činnosť so žiakmi so ŠVVP na vyučovacom procese,
 príprava kompenzačných pomocôk,
 fotenie poznámok, úprava materiálov,
 pomoc pri niektorých sebaobslužných činnostiach,
 vykonávanie dozoru počas prestávok v triede zameraného na žiakov so ŠVVP,
 dohľad pri presune týchto žiakov na hodiny telesnej a športovej výchovy, do odborných učební...,
 pomoc pri aktivitách organizovaných školou,
 vedenie denníka asistenta učiteľa.

Časový harmonorgam projektu je nastavený s ohľadom na efektívne vynaloženie finančných prostriedkov na jednotlivé činnosti s cieľom úspešne realizovať hlavné výstupy projektu, t.j. zvýšiť inkluzívnosť a rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a zlepšiť výsledky a kompetencie žiakov.